Friday, December 17, 2010

Bab11

Jam sudah menunjukkan pukul 8.30 malam. Aktiviti mengacau dodol pada malam ini akan bermula pada pukul 9 malam. Menurut ayah, aktiviti mengacau dodol sebegini selalu dianjurkan tiap-tiap tahun dan ramai penduduk kampong akan menyertai aktiviti ini dan pertandingan dodol dengan hiasan tercantik dan tersedap akan diadakan. Ayah juga akan turut serta dalam pertandingin ini pada malam ini. Selepas ayah dan ibu bersiap, kami bertolak pergi ke sana dengan menaiki dua buah kereta. Ayah memandu Myvinya dan kami pula menaiki Wiranya. Awalnya, kami bercadang ingin menaiki sebuah sahaja, tapi ayah dapat merasakan yang kami mungkin akan pulang lewat kerana ada aktiviti lain, jadi, ayah menyuruh kami membawa kereta Wiranya itu.

Suasana di hadapan rumah Puan Maznah agak riuh rendah. Beberapa buah lori dilihat terparkir di depan halaman rumahnya dan kebanyakan pemuda yang berada di situ, sedang bergotong-royong mengangkat turun kawah dari atas lori. Amat berdedikasi sekali. Aku menjadi kagum dengan mereka. Lebih kurang lapan buah kawah akan digunakan pada malam ini. Ini bermakna, lapan kumpulan akan bertanding pada malam ini. Aku, Hafizh dan Fauzi sudah tentu akan menyertai kumpulan ayah dan ibu.

Terdapat juga beberapa wanita yang aku lihat memakai pakaian sedondon berwarna merah jambu.

“Yang pakai baju merah jambu tu sapa, ibu?” Aku menyuarakan kemusykilan aku kepada ibu.

“Oh, itu Puteri UMNO. Puteri UMNO dekat sini memang suka beraktiviti. Dioranglah yang selalu menganjurkan apa sebarang aktiviti di kampong ni.” Ibu memberikan penerangan sambil menyediakan tepung beras untuk dibancuh.

Aku dan Hafizh hanya membantu ibu memotong plastic bungkusan tepung sahaja. Fauzi pula aku lihat sedang menolong ayah dan ahli kumpulan ayah menyediakan bata untuk digunakan untuk mendirikan kawan. Aku bukanlah pandai sangat dalam membuat dodol ini. Proses hendak membuatnya pun aku tidak tahu. Tidak pernah seumur hidup aku melihat orang mengacau dodol. Pada malam ini, rekod aku selama 21 tahun tidak melihat orang mengacau dodol secara lansung akan terhapus. Selama 21 tahun ini, aku hanya melihat orang mengacau dodol di dalam majalah Ujang sahaja. Itupun adalah lukisan kartun. Jika tidak, sampai ke mati aku ingat dodol dibuat dengan menggorengnya seperti masakan lain.

Suasana di rumah Puan Maznah agak riuh rendah dengan kehadiran penduduk kampong yang ingin menyertai pertandingan ini. Ada juga yang datang hanya untuk melihat. Golongan berumur pula sibuk bersembang sementara menunggu proses memasak dodol bermula. Sesekali terdengar suara ketawa mereka bergema. Itu sudah menjadi kebiasaan orang berumur apabila bergurau senda. Kadang-kadang, apa yang mereka guraukan juga turut mencuit hatiku. Jenaka mereka bukanlah jenaka biasa. Jenaka mereka terselit seribu satu pengajaran buat golongan remaja.

“Kalau nak lagi sedap, kita tak gunakan dapur gas, kita gunakan dapur kayu.” Ayah memberikan sedikit penerangan kepada Fauzi. Namun aku mencuri-curi dengar apa yang ayah katakan kepada Fauzi, setidak-tidaknya aku turut mendapat sedikit ilmu.

“Ibunya sudah siap belum acuan tepung tu?” Ayah bersuara kepada ibu.

“Sudah. Hafizh, tolong hantarkan kepada ayah benda ni.”

Hafizh hanya mengikut apa yang ibu perintahkan. Aku segera mengutip segala plastic-plastik tepung yang telah kosong untuk dibuang. Ibu pula sibuk menyediakan gula merah. Tiba-tiba telefon bimbitku berbunyi.

“Hello.” Aku bergerak menjauhkan diri daripada khemah yang sedang riuh rendah akibat gelak ketawa dari penduduk kampung yang sedang berbual.

“Hello Amar. Kau kat mana? Malam ni free tak?” Suara yang amat sangat aku kenali. Baihaqky, senior ketika aku berada di dalam sekolah menengah di Sungai Petani.

“Aku kat Klang. Kenapa?”

“Tak, kawan aku nak jumpa kau, nak tengok motor kau kejap.” Nak tengok motor aku buat apa? Jikalau tidak salah, dia pernah bagitahu aku yang kawannya juga mempunyai model motor yang serupa dengan aku.

“Aku kat Klang ni, dalam program anak angkat. Dia nak jumpa pasai apa?”

“Tak, dia nak tengok design belakang motor kau. Kau kan dah modified sikit belakang tu.”

“Malam ni tak boleh, minggu depan boleh?” Mahunya tidak boleh, aku bukannya datang dengan motosikal aku, tetapi dengan bas UiTM. Lainlah dengan motosikal aku, bolehlah aku pecut sebentar ke Shah Alam semula dan datang kembali sebelum aktiviti malam ini tamat.

“Okay, when you are free, give me a call.”

“Okay, bye.”

“Bye.” Panggillan ditamatkan.

Aku mendongak ke langit. Suasana malam ini agak tenang. Tiada angin tiada awan. Mungkin aktiviti pada malam ini tidak akan terganggu akibat hujan. Beberapa pelajar perempuan bersamar Zahirah sedang membancuh air. Terasa dahaga pula apabila melihat kearah mereka.

“Awak nak guna kamera awak tak malam ni?” aku bertanya kepada Zahirah ketika menghampiri mereka.

“Tak apa lah. Awak tangkaplah gambar apa-apa.” Dia hanya tersenyum sambil menghulurkan segelas air kepadaku bagaikan tahu sahaja yang aku sememangnya dahagakan air.

“Tak apalah kalau macam tu.”

Aku berjalan ke arah sebuah meja yang terletak tidak jauh dari khemah. Kelihatan ramai budak-budak sedang bermain-main sementara golongan dewasa sedang sibuk membuat persiapan untuk memasak dodol. Aku menghidupkan kamera Zahirah untuk menangkap beberapa suasana ketika itu. Setelah mendapatkan sudut yang sesuai, aku mengapplikasikan segala kemahiran dalam menangkap gambar menggunakan kamera Zahirah. Dahulu aku sangat meminati fotografi. Aku pernah memiliki sebuah kamera Digital Single Lense Reflection atau dikenali sebagai DSLR. Namun aku terpaksa menjualkannya demi mendapatkan motosikal yang aku tunggangi sekarang. Hobi untuk menunggang motosikal lebih mendalam daripada fotografi. Tapi aku tetap berazam akan membeli sebuah kamera DSLR semula suatu hari nanti.

Kenapa ramai sangat budak-budak di sini? Dan kenapa seperti mereka sedang berkumpul? Ada aktiviti untuk mereka juga kah? Persoalan demi persoalan bermain difikiran. Memang, terdapat beberapa kumpulan budak-budak di sini.

“Ada apa budak-budak ni berkumpul ni?” aku mengajukan soalan kepada seorang pelajar yang datang menghampiri aku yang sedang mengambil gambar. Aku rasakan pelajar ini dari semester ke lima kerana aku tidak mengenalinya.

“Kami ada pertandingan nasyid esok ni bang. Ni kami tengah berkumpul nak berlatih. Tunggu abang-abang dengan kakak-kakak yang mengajar pagi tadi tu latihkan kami.”

Abang? Ya Allah, besarnya budak ini hinggakan aku rasakan dia salah seorang daripada pelajar fakulti yang turut menyertai program ini. Atau aku yang kecil? Maklumlah, jikalau waktu siang tadi, aku dapat mengenali semua pelajar fakulti kerana kami semua memakai baju yang seragam yang sememangnya dibuat khas untuk program ini. Tetapi pada mala mini, baju adalah bebas. Hanya ada beberapa kerat sahaja yang masih memakai baju yang sama dari petang tadi. Memang aku tidak dapat mengenali mereka.

“Oh, ya ka? Hangpa budak sekolah rendah ka menengah?”

“Rendah.”

Pergh!! Gila besar budak ini. Kalau ketika sekolah rendah sudah sama saiz dengan budak university, memang besarlah apabila sudah besar nanti.

“Abang ni dari Kedah ke?”

“Ha ah.” Aku hanya menjawab pendek. Tangan masih sibuk memetik picu kamera. Besar juga kad memori kamera Zahirah kerana penunjuk pada skrin kameranya menunjukkan masih terdapat ruangan untuk lebih dari 300 gambar yang boleh ditangkap.

“Patut la abang punya loghat tu macam orang utara.” Dia tersenyum. Aku hanya membalas kembali senyumannya.

“Okayla, abang nak pi tengok depa kacau dodol sat sambil ambik gambaq.”

Dodol kelihatan masih cair. Hanya seorang sahaja yang sedang mengacau dodol ketika ini. Ayah pula sedang berbual dengan penduduk kampong lain. Mungkin ahli kumpulan ayah juga fikirku. Kumpulan Puteri UMNO pula kelihatan sedang sibuk bergambar sambil mengacau dodol. Jikalau diwujudkan pertandingan kumpulan paling meriah, aku dapat merasakan kumpulan Puteri UMNO inilah yang akan membolot tempat pertama, kedua dan ketiga. Sememangnya kemeriahan kumpulan mereka jelas kelihatan dengan hiruk pikuk gelak tawa dari ahli-ahlinya. Aku menghampiri pengacau dodol yang sedang mengacau dodol ketika ini. Aku rasakan dia ini sebaya dengan umur ayah.

“Senang ja rupanya nak buat dodol ni ek?” aku bertanya kepada pakcik itu.

“Sekarang memang senang lagi. Nanti waktu dia dah nak masak tu, penat jugak la.”

Penat? Kenapa sampai perlu penat?

“Kenapa pulak?” Apa yang sedang bermain difikiranku itu rupanya terkeluar dimulutku tanpa sempat aku memikirkan ayat yang sesuai untuk bertanya.

“Waktu dah nak masak nanti, memang agak liat la. Kena tukar-tukar orang untuk mengacaunya.” 

Penerangan ringkas daripada pakcik itu amat memuaskan hatiku. Aku mengambil gambar dodol yang sedang dikacaunya itu. Mungkin boleh aku gunakan untuk membezakan dengan dodol ketika sudah masak nanti. Aku menyambung kembali menangkap gambar suasana di situ. Ketika sedang asyik melihat paparan pada skrin LCD kamera itu, aku terpandang seseorang. Aku mengamatinya. Memang sah dialah gadis yang aku ingin berjumpa dan menunjukkan kepada kawan-kawanku yang aku bukanlah ditolak.

No comments:

Post a Comment